AHEF Bakanlık Görüşmesi

3 ekim 2106 Türkiye Halk Sağlığı ve TBMM Milletvekilleriyle görüşmeleri için sabah saatlerinde Ahef 2. Baskani Fevzi TURGUT, AHEF Yönetim Kurulu Üyesi Orhan TEKİN, AHEF Mevzuat Çalışma Grubu Koordinatörü Hüseyin GÜNTÜRKÜN ve AHEF mevzuat Calışma Grubu Uyesi Ali YILMAZ bir araya geldiler.

Federasyon AHEF büroda hazırlanan çalışmalarla ilgili son detaylar değerlendirildi. Bu konuda mevzuat çalışmaları, kanun ve yönetmelik taslaklarıyla ilgili yapılan çalışmalara son şekli verilerek kitaplaştırıldı.Bakanlık görüşmesinin saat 16.00 da olması sebebiyle önce TBMM'ne geçilip randevu alınan millet vekilleriyle görüşmeler yapıldı. Sonra kurum görüşmesi için Türkiye Halk Sağlığı kurumuna geçildi. Kurum Yetkilileri Plan Bütçe Toplantısında oldukları için görüşmemiz gecikti. Saat 18.00sularında Strateji Geliştirme Dairesi Başkanı Sayın Yavuz ATEŞ ve Hukuk Müşaviri Halil ŞEN ile görüşme gerçekleştirildi.

Görüşme öncesinde biz Yönetmelik ve Kanun taslağımızı evrak kayıttan geçirdik. Görüşme sırasında kendilerine takdim ettik. Kendileri bu çalışmalarımızın önerilerimizin gerekçelerini istediler. Nedenlerinin raporlanmasını istediler. Neden pozitif performans istiyoruz? Neden kronik hastalıklar negatif performans olmasın? Ya da neden pozitif performans olsun? Bunların çok net bir şekilde gerekçelendirilmesini istediler. Biz negatif performans olarak düşünüyor olabiliriz, siz neden pozitif performans olduğunu düşünüyorsunuz? Çok sağlam sebeplerle bizi ikna etmelisiniz dediler.Pozitif performansın insanları motive ettigini,negatif performansın kişilerdeki çalışma istegini kırdığını,sonuçlarının daha olumsuz olduğunu bildirdik.Bu konuda bilimsel veriler istediler.Kendilerinin negatif performans konusundaki tek verileri aşılama oranlarının yüksekliği idi. Halil Şen Sınıflama konusunda farklı bir açılım getirdi. Şu an mevcut sınıflamayı unutun, nasıl bir sınıflama olmalı? ASM'lerin çehresi, yapısı nasıl değiştirilmeli? ASM'ler nasıl cazip hale getirilebilir? Vatandaşın hastaneyi değil de ASM tercih etmesi nasıl sağlanır?Fiziki olarak nasıl çekici hale getirilebilir? Bununla ilgili bir çalışma yapın ve bize önerilerinizi sunun dediler.Elbette ASM lerin fiziksel olarak onların anlatmak istediği şekilde lüks,gösterişli bir mekan olması,vitrin vazifesi görmesi,güler yüzle karşılayan personellerin olması idi.Mekanın fiziksel olarak lüks hale getirilmesinin yolunun para ile olacağını,parasız bunları sağlamanın realiteye ters olduğu söylendi.Bir doktor ve bir ase ile vatandaşın onların belirttigi hizmeti göremeyecegini ,doktor ve as enin çalıştığı sırada salonda bekleyen vatandaşla ilgilenip onlara yardımcı olacak ikinci bir sağlık personelinin olmadığı ,yardımcı sağlık personeli sayısının arttırılarak bu sorunun çözülebilecegi söylendi. Bu konuda sınıflandırma ile ilgili içeriğin tamamen değişik bir çalışma olabileceğinin sinyallerini verdiler. Bununla ilgili de çalışmalarımızı bekliyorlar.

Bunun dışında iller arası nakillerde il içerisindeki yerleştirme gibi farklı bir iller arası atama tercih edilecek şekilde bir formül düşünüyorlar. Bununla ilgili de bir çalışma bekliyorlar. Nasıl olduğunu tartıştık. Olumlu ve olumsuz yönleri istişare ettik. Cari giderler konusunda da sınıflama içerisinde A sınıfı için daha da arttırılabileceği, bunun için ne kadar bütçe alacağı, onun dışında boş, yeni açılan sanal ASM'ler için cari gider konusunda bir çalışma yaptıklarını burada tamamen anahtar teslim ASM konusunda biz her şeyini yaparsak, işletmesini yaparsak ne kadarını ödeyelim? %50-%50 konusunda mutabık gibi olundu. Ancak hesaplamaları tekrar gözden geçirin dediler.ASM işletilmesi düşüncesi bakanlığın çalışmaları arasında. Ali Yılmaz'ın önerisi vardı. Her iki birim için bir ekstra aile sağlığı elemanı verilmesini ve angaryalara yönelik destek olunması konusu değerlendirildi olabilir denildi. Bununla ilgili çalışmalar yapılacak gibi.

Nüfus düşüşleriyle ilgili ücret kaybı olmaksızın 2000 nüfusa düşürmeyi hedefliyorlar. Bunu da 2021 yılı için planlıyorlar. Böyle bir tarih belirlemişler,bundan bahsedildi. 2021 yılında her birim için 2000 hasta hedefliyoruz dendi. Tabi burada bütçe üzerinden bir değişim olmasını istemiyorlar. Bununla ilgili maliyeyle bir görüşme yaptıklarını düşünüyoruz. Ancak yeni açılan birimlerde hekimlerin ücret kaybı olmadan nasıl ücret verileceği konusu soru işareti. En azından o konuyla ilgili bir detay alamadık. Ancak kronik hastalıklar konusunda negatif performans mı pozitif performans mı tekrar değerlendirmemiz isteniyor. Sunduğumuz yönetmelik çalışmamızı inceleyeceklerini söylediler. 1 ay sonrası 5-6 Kasım için bir çalıştay değerlendirildi. Bu kurumun teklifiydi. Kurum, şuanda elimizde net bir şey yok bizde çalışıyoruz. Sizin çalışmalarınızı da inceleyeceğiz. Hep birlikte daha önce yaptığımız gibi bir çalıştayla tekrardan a-z ye hesaplamaları yapacağımız şekilde ekibimizle detaylı bir çalışma için gelin dendi.

Kendilerine özellikle ''eğer kendi çalışmalarını ,birlikte yapmamızı istedikleri çalıştaydan önce onaya göndereceklerse '' bizi böyle bir çalışmanın içine sokmamaları konusunda uyardık.Bu konuda söz verdiler, tabiki bunu da hep birlikte yaşayıp görecegiz. Ana hatlarıyla görüşmeler bu şekildeydi. Bundan sonra istişare halinde olacağımızı ilettik. 1 ay sonrası için tekrar bir çalıştayla bunu değerlendireceğiz. Ama bakanlığın görüşü ,öneri şeklinde ve gerekçeleriyle ,hesaplamalarıyla birlikte bir çalışma istiyor. Şuanda mevcut çalışmaları inceleyebileceklerini söylediler.

GÖRÜŞME KONULARI

1- Şiddet yasasi,emeklilik haklari,yipranma payi

2-Kanun degisikligi, izinler,ihtar puanlari

3-Adli,defin,acil ,ats takip sistemi takibi nobetleri,angarya yükler

4-Gebe tespit,kronik hastaliklar takibi,kanser taramalari,obezite izlemlerinde vatandaş sorumluluğunun verilmesi

5-ASM açilmasi zorlukları çözüm onerileri

6-İzin haklarimiz ,yerimize hekim bulunmasi zorlugu,cift işyükü üstlenilmesine ragmen ücretlendirme yapilamamasi,tek birimlerin izne çikamamasi..

7-Gelecek yeni kronik hastaliklari takibi,obesite izlem,kanser taramalarina negatif performans getirilmesinin motivasyon acisindan ve sahanin sistemden uzaklasacak bir yola sevk edecegi..

8-15-49 larin kaldirilmasi günümüz de çokta anlamli olmadigi,yapilacaksa TSM lerce devam edilmesi gerekliligi..

9-Tayin isteminin iller arasi acilan kuralara basvurma hakki taninmasi

10-ASM siniflama ve kriterlerinde uyulacak sartlarin revize edilmesi gerekliligi

11-ASM nin kimin tarafindan yapilandirilmasi ve hazir hale getirilmesi ,bu anlam da cari giderin paylasimi yapilabilecegi konusu.Yeni ASM lerin finasmanının aile hekimlerinin cebinden yaptırılmaması gerektigi,bunun kamunun görevi olduğu.

12- Kayitli kisi sayisinin 2400 kişi ( bakanligin 2100 hesabi) uzerinden ,4000 nufusmuş gibi ucret hakedisinin verilmesi..

13-ASE larin odemelerinin TSM yle.es duruma geldigi muhakkak artirilmasi gerekliligi vurgulandigi,

PAYLAŞ: