COVID-19 Hasta ve Temaslı Kişilere Hastalık Raporu BİREYSEL İTİRAZ METNİ

  • Görüntüleme: 28689
  • 30 Aralık 2020
  • .

Sayı :                                                                                                               /12/2020

Konu:    COVID-19 Hasta ve Temaslı Kişilere Hastalık Raporu

 

….. TOPLUM SAĞLIĞI MERKEZİNE
(Halk Sağlığı Hizmetleri Başkanlığına iletilmek üzere)
 

İlgi: a). HSGM 04/03/2020 tarihli ve 149/E.217 sayılı yazısı

        b). HSGM 18/03/2020 tarihli ve 149/E.296 sayılı yazısı

        c). HSGM 25/03/2020 tarihli ve 045.01/644 sayılı yazısı

        d). HSGM 05/05/2020 tarihli ve 149/E.310 sayılı yazısı

        e). SHGM 02/06/2020 tarihli ve 403.99/E.1183 sayılı yazısı

        f). SHGM 05/06/2020 tarihli ve 403.99/E.1187 sayılı yazısı

        g). HSGM 15/10/2020 tarihli ve 13588366-149/E.1728 sayılı yazısı

        h). HSGM 25/12/2020 tarihli ve 44773052-149/E.601 sayılı yazı

İlgi a, b, c ve d tarih ve sayılı yazılarda Aile Hekimlerinin; Birimlerine kayıtlı Covid-19 hastası veya temaslı kişileri, izolasyon süresi boyunca COVID-19 semptomları açısından telefon ile sorgulamaları, talepleri durumunda ise ‘Z03.8 - Şüpheli hastalıklar ve durumlar için diğer gözlem” veya “Z03.9 - Şüpheli hastalık veya durum için gözlem, tanımlanmamış’ tanı kodları ile sağlık raporu tanzim etmeleri gerektiği belirtilmektedir.

2020/8 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi uyarınca, Sağlık Bakanlığımızca belirlenen kronik hastalığı bulunan kamu çalışanlarının idari izinli sayılacağı öngörülmüştür. Bu kapsamda idari izinli sayılanların, görevlerini fiilen yerine getirmiş sayılacakları, mali ve sosyal hak ve yardımları ile diğer özlük haklarının saklı kalacağı belirtilmiştir.

İlgi (f) tarih ve sayılı yazıda ise, kamu çalışanlarına SADECE E-Nabız sistemi üzerinden “İdari izne esas COVID-19 hastalığı için risk grubunda olan kronik hastalık durum belgesi” üretileceği belirtilmiştir.

İlgi (h) tarihli ve sayılı yazıda da birbiri ile çelişen, hizmetin gereklerine ve hukuka aykırı birtakım hususların artarak devam ettiği tespit edilmiştir.

Şöyle ki;

Yazının birinci maddesinde;

Vaka ve temaslılardan aile hekimlerine kayıtlı olanların izlemleri aile hekimleri tarafından, aile hekimine kayıtlı olmayanların izlemleri ise ilçe sağlık müdürlükleri veya toplum sağlığı merkezi çalışanları tarafından yapılacaktır.” ibaresi,

Dördüncü maddesinde;

Resmi tatil günlerinde ve acil ihtiyaç değerlendirilen hallerde ise raporlar, hekimli (diş hekimleri hariç) filyasyon ekipleri tarafından veya ilçede belirlenen bir koordinatör hekim tarafından filyasyon ekiplerinin bildirimi üzerine FITAS veya HSYS üzerinden verilecektir.” ibaresi,

Altıncı maddesinde ise;

“Yurtdışından gelen ve yurt dışında çalışan kişilerin hasta veya temaslı olması durumunda raporları, ülkemizde SGK kaydı olmaması nedeni ile FITAS üzerinden verilememektedir. Bu nedenle bu kişilerin raporları hastanede çalışmakta olan hekim veya aile hekimleri tarafından misafir hasta olarak verilecektir.” ibaresi yer almaktadır.

Hastalık Raporu; hekim tarafından bizzat yapılan muayene ve tetkikler sonucunda, tıbben istirahati lüzumlu görülenlere düzenlenen rapordur. Hastalık İzni ise; memurun görev yaptığı kurum veya kuruluşun izin vermeye yetkili kıldığı birim amirlerince, işçiler için ise Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) tarafından verilen izindir.

Tedavi ve takipleri evlerinde gerçekleştirilen hasta ve yakın temaslı kamu görevlileri ile 4857 sayılı kanun uyarınca işçi statüsünde hizmet akdi ile çalıştırılan kişilerin, çalışamadıkları günler nedeniyle, mali ve sosyal hak ve yardımları ile diğer özlük haklarında kayıp yaşanmaması için Hastalık İzni/ Geçici İş Göremezlik Belgesi almaları gerektiği iddia edilmektedir.

Covid-19 PCR (+) kişiler hasta olarak tanımlanarak Hastalık İzni alabilmeleri hukuka uygun iken, PCR (-) temaslı kişilerin “hasta” olarak değerlendirilmeleri hukuken mümkün değildir. Bu nedenle söz konusu kişilere Hastalık Raporu tanzimi ve akabinde Hastalık İzni verilmesi de hukuken mümkün değildir. Bu kişilere uygulanabilecek tek mantıklı ve hukuki işlem İDARİ İZİNDİR.

Öte yandan Acil Hal, mevzuatımızda “ani gelişen hastalık, kaza, yaralanma ve benzeri durumlarda olayın meydana gelmesini takip eden ilk 24 saat içinde tıbbi müdahale gerektiren durumlar ile ivedilikle tıbbi müdahale yapılmadığı veya başka bir sağlık kuruluşuna nakli halinde hayatın ve/veya sağlık bütünlüğünün kaybedilme riskinin doğacağı kabul edilen durumlar” olarak tanımlanırken, 09/04/2020 tarihli ve 31094 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan değişiklik ile “pandemi süresince pandemi olgularına yönelik tanı ve tedaviler” de pandemi durumları Acil Hal kapsamına alınmıştır.

Kişilere Hastalık Raporu tanzim edilme işleminin, kişinin sağlığına olumlu veya olumsuz herhangi bir etkisinin olamayacağı göz önüne alındığında, herhangi bir şekilde Acil Hal kapsamında değerlendirilmesi de mümkün değildir.

Tıbbi Deontoloji Tüzüğü Madde 16, Devlet Memurlarına Verilecek Hastalık Raporları ile Hastalık ve Refakat İznine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik Madde 5/1, 6023 sayılı Türk Tabipleri Birliği Kanunu’nun 59uncu maddesi (g) fıkrası uyarınca hazırlanan 01.02.1999 tarihli Hekim Mesleği Etiği Kuralları Madde 32, Sağlık Raporları Usul ve Esasları Hakkında Yönerge Madde 6/1 göz önüne alındığında raporların, kişileri BİZZAT muayene eden hekimler tarafından tanzim edilmesi gerektiği izahtan varestedir.

Yukarıda ayrıntıları ile belirtildiği üzere; hasta ve temaslı kişilere Hastalık Raporlarının, tanı ve tedavilerinde herhangi bir bilgi ve müdahaleleri bulunmayan Aile Hekimleri tarafından tanzim edilmesi hukuka açıkça aykırı olduğu gibi hizmetin gerekleri ile de bağdaşır bir yönü bulunmamaktadır.

Aile Hekimleri; 5258 sayılı Kanun uyarınca, kendilerine kayıtlı kişilere Aile Hekimliği Hizmeti sunmak üzere idare ile karşılıklı olarak Aile Hekimliği Hizmet Sözleşmesi imzalamışlardır. Bu nedenle, Aile Hekimlerinin sorumlulukları kendilerine kayıtlı kişiler ile sınırlıdır.

Anayasa Mahkemesinin 21.02.2008 günlü, E:2005/10 K:2008/63 sayılı kararında da belirtmiş olduğu üzere, 5258 sayılı Yasa’ya göre aile hekimleri ve aile sağlığı elemanlarınca sunulacak hizmetler, kişiye yönelik koruyucu sağlık hizmetleri ile birinci basamak tanı koyucu, tedavi ve rehabilite edici sağlık hizmetleri olup, kişilerin bu sağlık hizmetlerinden yararlanabilmeleri için aile hekimlerine kayıtlı olmaları gerekmektedir.

Yurtdışından gelen ve yurt dışında çalışan kişilerin, ülkemizde SGK kaydı olmaması nedeni ile FITAS üzerinden verilememesi gerekçesi ile, hiçbir hukuki bağları olmayan, daha önce hiç karşı karşıya dahi gelmemiş tanı ve tedavilerinde herhangi bir bilgi ve müdahaleleri bulunmayan Aile Hekimleri tarafından “misafir hasta” altında rapor verilmesinin istenmesinin hukuka aykırı olmasının yanı sıra mantığa da uygun bir yönü bulunmamaktadır.

Yukarıda belirtmiş olduğum gerekçeler ile, Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü nezdinde gerekli girişimlerin yapılarak;

- 25/12/2020 tarihli ve 44773052-149/E.601 sayılı yazının geri çekilmesi,

- Yurt içi ve yurt dışında ikamet eden tüm kişilere Covid-19 hastalığı nedeniyle tedavi ve izolasyonda geçen süreleri için E-Nabız sistemi üzerinden otomatik olarak Hastalık İzni / Geçici İş Göremezlik Raporu/ İdari İzin Belgesi tanzim edilmesinin sağlanması hususlarında;

            Gereğini arz ederim.

 

 

                                                                                             Dr. …

 

 

Doküman Listesi

Dosya Adı Boyut Oluşturma Tarihi Dosya Türü
1. COVID-19 Hasta ve Temaslı Kişilere Hastalık Raporu BİREYSEL BAŞVURU 19,47 KB 30.12.2020 10:13:26 .docx
PAYLAŞ: